Og de finnes i alle mulige varianter. Oslomarkas fiskeadministrasjon deler duppverden inn i antennedupper/pennedupper, wagglerdupper, kastedupper, bomberdupper og fluedupper.
Blant de mest brukte er kasteduppene, anført av Sølvkrokens gamle klassiker Andersduppen.
– Opprinnelsen til Andersduppen er jeg noe usikker på. Det jeg vet er at min far, som drev Arnesen Plast i mange år, kjøpte patentet og produksjonsutstyret fra en mann fra Espa i 1974. Jeg tror duppen første gang ble lansert i 1954, sier Ståle Arnesen, som overtok Arnesen Plast og drev firmaet frem til 2000-tallet. Da ble produksjonen av Andersduppen overtatt av Roza Plast AS.
Arnesen anslår at det er blitt produsert over 350.000 eksemplarer av Andersduppen i løpet av disse årene. Duppen kjennetegnes med sin signalrøde farge og hvite topp. Den største fordelen er at senen går gjennom duppen, dermed blir agnet beskyttet under selve kastet. Dette bidrar til at agnet ikke kastes av like lett som tradisjonelle dupper, samtidig som kroken ikke hekter seg fast i trær eller andre ting i umiddelbar nærheten når du kaster.
– Form, tyngde og et solid materiale var nok grunnen til at den ble unik i sitt slag. Hensikten var nok også at den kunne nå langt ut i vannet siden den hadde en vekt på 35 gram. Behovet var nok også at den kunne fiskes med i forskjellige dybder i vannet, fra overflaten og helt ned til bunnen, sier Arnesen.
Han viser til en historie hvor innkjøpssjefen på Gressvik tok med en dupp opp på Rådhustaket for så å slippe den ned i asfalten.
– Duppen var like hel, det sier litt om kvaliteten på produktet, sier Arnesen.
I bunnen på Andersduppen sitter det en kobberring som gjør at duppen står loddrett i vannet.
– Dette gjør at marken sklir lett ut av duppen og synker sakte ned mot bunnen. Duppen er dessuten fylt med luft som gjør at den flyter lett i vannet og dermed synes godt på avstand. Fargevalget var nok heller ikke tilfeldig, sier han.