



1001 natt
_VA06748
Våren er her: Nicolai spar vekk vinteren. Mamma Nina Katrine, Mille Caroline og bestemor Marit, drikker kald appelsinsaft og minnes årets fine skiturer. Snart er det tid for å ruske i hagen og legge skifer i oppkjørselen.
1001 natt
1001 natt
1001 natt
1001 natt
1001 natt
1001 natt
_VA06994
Peiskos: Nina Svean ønsket seg ikke en ruvende peis og fant fort ut at hun måtte designe en selv. Innsatsen, med peisdør som skyves opp, er fra danske Scan. Nina innrømmer at hun kunne slammet peisen sin, men valgte heller en mer utfordrende teknikk. Til det runde elementet er det festet små firkantede fliser i høyglanset granitt. Resultatet er alt annet enn A4.
1001 natt
_VA06984
Sjakk matt: Kinasjakk er favorittspillet og TV-stua et favorittrom med skandinavisk design. Sofaen fra LK Hjelle er norskprodusert og passet perfekt i målene. Gardinene er fra OS design, nå kjøpt opp av Paguinette. Liftgardinene er fine og stramme, men linjene er myke. Kvaliteten er i velur og polyester og gir et eksklusivt inntrykk. Bordet og TV-benken er fra svenske Rumbler. Solspeilet på veggen er noe familien hadde fra før.
1001 natt
_VA06918
God match: Nina klarte å skaffe seg åtte spisebord-stoler i lys grønt, før de gikk ut av produksjon. På grunn av stolene, får veggene et lite grønnskjær. Gulvet i flammebehandlet granitt tåler en støyt. Nina opplyser likevel at stein er et naturmateriale som må vedlikeholdes. En gang i året går hun over med porefyller. På gulvet rosekelimen som satte utganspunkt for fargevalget i hytta. Sofaen fra Ire består av to moduler som kan påbygges og bli mer sirkelformet. Alle sofaene fra Ire har trekk som kan tas av, vaskes eller skiftes. Bord og lenestol i skinn er også fra Ire.
1001 natt
1001 natt
1001 natt
1001 natt
1001 natt
1001 natt
Et tyrkisk teppe var utgangspunkt for fargevalget på hytta. Den var kun en planlagt tomt da teppet ble kjøpt. Planleggingen kan virke litt bakvendt, men speiler Nina Katrine Sveans filosofi:
– Bruk det du har og ikke kjøp alt på en gang. Når du innreder en hytte, ta utgangspunkt i noe du er glad i!
Nina har interiør, design og farger i blodet. Egenskapene har hun arvet fra mamma Marit. De jobber gjerne sammen, og reiser ofte på messer for å se de siste trendene innen interiør. Samtidig liker Nina å tenke rasjonelt og ressurssparende. Flere av eiendelene i «1000kos» har hatt et tidligere liv andre steder.
Hvor gammelt det tyrkiske teppet kan være, er det ingen som vet. Hemper på langsiden indikerer at det en gang er benyttet som et veggteppe for å holde kulde og trekk unna.
– Jeg kjøpte det i en teppehandel i Kemer, sier Marit. Nettopp denne morgenen var hun teppehandlerens første kunde. Marit, som i hele sitt liv har jobbet i interiørbransjen, visste at hun hadde funnet en rosekelim og at dette teppet var en skatt. Skatten ville hun gi til sin eneste datter.
– Jeg var sikker på at også hun ville like det.
– Egentlig hadde jeg tenkt at vi skulle ha lilla her, innrømmer Nina, men legger til at hun har det lilla hjemme. Oransje er ikke et dårlig valg. Oransje gjør henne oppkvikket og glad. Nå går fargen som en rød tråd gjennom alle rom. Den roper ikke, men sniker seg inn i striper, blomster og sågar kjøkkenklutene.
Måtte bli oransje
Det tyrkiske teppet var en fulltreffer, men måtte likevel finne seg i å ligge sammenrullet i et par år. Byggetillatelsen var innvilget, men ble trukket tilbake på grunn av en naboklage. Nina Katrine Svean og mannen Sigurd Arbo Høeg falt for en Eikåshytte. Men denne var for stor for både tomta og familiens behov. Resultatet ble at Nina tegnet den om, ned til minste detalj. Plantegningene viser at hun hadde oversikt over det meste. Hun var på plass like ofte som elektrikeren, mureren og snekkere. Til andre som skal bygge hytte, gir hun følgende råd:
– Vær alltid til stede og vær tilgjengelig; du ser hvordan det blir og kan foreta nødvendige forandringer underveis.
Tilpasning av takhøyden er en endring Nina er spesielt fornøyd med. Hytter bygget i Tinn kommune skal etter forskriftene aldri være høyere enn 5,5 meter. Eikåshyttene er ofte høyere og målene måtte justeres. Nina og Sigurd ønsket seg ikke et kryploft, men ville ha ståhøyde i annen etasje. Takhøyden i første etasje ble dermed senket. Oppe ble det ståhøyde i midten av begge soverom, samt et lite baderom med dusj.
– Skråtak på bad er spesielt eksponert for kondens, forteller Nina.
– Velger du spotter her, vil de avgi varme og lage mer kondens som kan forårsake råte og lekkasje. Da er fiberoptikk et sikrere valg. Nå stråler lysene som stjerner og det lille badet får et himmelhøyt tak.
Soverommet mot vest er dedikert Marit og mannen Asbjørn. Her er skråtaket utnyttet maksimalt. En dobbeltseng med gavl var det ikke plass til. Gavlen ble erstattet med en gardinstang på veggen. Gode puter er festet til stangen med solide hemper. Det er behagelig å sitte i sengen, lese eller se på TV.
Gardinene i stoff fra Mulberry er festet til en skinne, skråsydd og rekker fra gulv til møne. Skjæringene gjør at gardinen peker oppover og strekker takhøyden. Mellom de to vinduene er det en verandadør ut til terrassen som peker rett mot Gaustatoppen på 1883 m.o.h.
Med andre ord: Fra dette rommet får du nytt perspektiv og kan fint utvide din personlige horisont. Beskrivelsen gjelder for øvrig «1000kos» generelt. Er det lavt under taket, er det takhøyde for kreative løsninger. Faktisk er takhøyden ulik i de forskjellige rommene.
TV-stua i første etasje er et tilbygg, den har en gulvflate på 8 kvadrat, men virker likevel luftig på grunn av det høye skråtaket.
Under byggeprosessen ble veggene både forskjøvet og kuttet.
– Det gjelder å se hvor behovet er, forklarer Nina.
– Hvor har du behov for plass? På innsiden av rommet? Eller på utsiden av rommet?
Et hjørne på en innervegg er kuttet og gir en luftigere gang. I samme operasjon ble det fjernet et ubrukelig ekstrahjørne inne på toalettet. På det største badet ønsket Nina både badstue og badekar. Hun tok 40 centimeter av gangen og brukte i stedet plassen til bod. En bærebjelke deler badet i to – denne er det lett å dunke hodet i, men ved å skjære til en liten bue, er problemet er løst. Takhøyden er blitt større, uhellene færre, og den praktiske løsningen er blitt en elegant detalj.
Også taket i stua var en utfordring. Med takbjelker ville høyden bli senket ytterligere, samtidig krevde stuens lengde at takbordene måtte skjøtes. Løsningen ble et skråpanel som peker inn mot rommets sentrum.
Tusenkunstner
Ninas motto lyder: – Du må våge. Hun lever av å hjelpe andre med å innrede hus og hytter og oppfordrer dem ofte til å være modige. Da familien skulle bygge sin egen hytte, fikk Nina praktisert sine egne råd. Vågale løsninger gjør seg mest gjeldende i fargevalget.
– Det er en misforståelse at du lett blir lei sterke farger, mener Nina. – Du blir da like fort lei av beige?
Et stalltips er å la detaljene lyse opp, men ellers velge nøkterne, nøytrale flater. Men hva betyr nøytralt? Og hva er nøkternt? Da Nina beiset veggene, valgte hun ikke en farge. Hun valgte to. Samtidig.
Alle rom har fått den samme behandlingen. Beisen endrer seg etter lyset, og tar opp i seg de forskjellige fargene fra interiøret. Er veggene grønne? Grå? Glitrer de?
Ganske riktig. Treverket er satt inn med interiørbeis av fargen Zen sand, andre strøk er med gullmaling blandet ut med vann. Resultatet er en vár gjennomskinnelighet der treets tekstur fortsatt er synlig. Uttrykket er naturlig, men likevel eksklusivt og glitrer som snø i minus 30.
– Jeg er ikke «glam», bedyrer Nina. På grunn av varmen og lunheten, valgte hun gull framfor sølv. Beisen endrer karakter fra rom til rom, effekten blir ekstra stor på hugget panel som i stua. Jo flere vinkler, jo mer skimmer. Nina lar seg ikke stoppe av konvensjoner.
Det skinner fra veggene, men verken karmer eller gulv er matte. Alle karmer er hvittet med iblandet lakk. Det samme gjelder gulvene oppe.
– Jeg ville ikke ha disse harde hvite flatene, forklarer Nina. – Jeg ønsket å få fram strukturen i treverket samtidig som overflaten måtte være hard og lett å holde ren.
Også gulvet i hele første etasje, stue, kjøkken, TV–stue og gang, er enkle å rengjøre. Disse er i flammebehandlet granitt og består av fliser i forskjellige lengder og to ulike bredder.
– Vi får liv i gulvet uten at det blir bruddstykker som tar for mye oppmerksomhet.
Hist og her er det lagt en enkel flis i høypolert granitt. Disse er rester fra steinlister lagt på wc. Nå er de sorte mystiske øyne som blunker til deg fra bakkenivå.
Ninas valg er ekstraordinære. Ikke mange har mot til å velge de samme kombinasjonene av farger og materialer. Løsningene er uvanlige, gjerne eksperimentelle. Nina eksponerer sin egen smak uten at det virker påtrengende.
Slik har «1000kos» fått sin egen identitet. Hytta skal fremstå som spesiell, men ikke sær. Den har en romslig, inkluderende stil og planløsning og kan huse mange mennesker, gamle og unge.
Slik fungerer «1000kos». Interiøret består av eiendeler de er glade i. Hytta favner mennesker som er glade i hverandre. Alle er svøpt inn i en oransje atmosfære. Når sola går ned, farges også Gaustatoppen oransje.
For og i mot oransje
Lys er farger og farger er energi. Fargepsykologien sier at oransje står for nytelse, glede og bevegelse. Oransje er oppløftende og oppfordrer til praktisk kreativitet. Fargen kan dessuten ha en antidepressiv effekt. Oransje skal øke fordøyelsen og fremme et hyggelig samvær rundt et spisebord.
Det finnes mennesker som har aversjon mot enkelte farger, spesielt ser dette ut til å gjelde oransje. Årsakene er mange og ofte personlige. Kombinasjonen oransje og brunt, gir gjerne assosiasjoner til 70-tallet. Oransje kan også gi assosiasjoner til redningsvester, veiarbeidere, men også romantiske solnedganger.



(Dette hyttebesøket ble publisert første gang i Hyttemagasinet nr. 3/2012)